9.5.99
Neue Zeitschrift; Stellenausschreibungen; Tagungen; Ausbildungskommission
Sehr geehrtes Mitglied der Gesellschaft für Kognitionswissenschaft,
Die erste Ankündigung betrifft eine neue europäische Zeitschrift, bei welcher mehrere Mitglieder der GK Rollen übernommen haben.
Zu drei Tagungen, die schon vor längerer Zeit angekündigt wurden - COSIT99, COGSCI99 und UM99 -, finden Sie jetzt ergänzende Hinweise auf Einzelheiten der inzwischen festgelegten Tagungsprogramme.
In der vorigen Mitteilung wurde dazu aufgerufen, den von der Ausbildungskommission vorbereiteten Fragebogen auszufüllen. Die Kommission möchte bis Ende Mai die Ergebnisse der Befragung analysieren und zusammenfassen. Diejenigen, die den Bogen noch ausfüllen möchten, bittet die Kommission deshalb, dies bis zum Freitag, dem 22. Mai zu erledigen. Um Ihnen ein eventuell nötiges Aufsuchen zu ersparen, habe ich die ursprüngliche Mitteilung der Ausbildungskommission unten noch einmal eingefügt. Das Formular wurde in mehreren Durchgängen getestet und verbessert, so daß es mit minimalem Zeitaufwand ausgefüllt werden kann. Ihre Antworten werden nicht etwa lediglich in eine statistische Zusammenfassung einfließen; die Kommission verarbeitet auch die einzelnen Angaben und Kommentare mit viel Aufmerksamkeit.
Besten Gruß
Anthony Jameson
Schriftführer der GK
P.S. Bisher wurde das Diskussionsforum zur Ausbildung in der Kognitionswissenschaft erst wenig genutzt, außer zum Einfüllen des Fragebogens. Die Infrastruktur des Forums wird sich aber vermutlich als nützlich erweisen, wenn spezielle Fragen auftreten, die einer Diskussion bedürfen - etwa anhand der Analyse der Ergebnisse des Fragebogens.
Die neue europäische Zeitschrift zur Kognitionswissenschaft, "Cognitive Science Quarterly", soll ab Anfang nächsten Jahres erscheinen. Der Herausgeber, Gerhard Strube, lädt alle Mitglieder der GK ein, die Einreichung eines Manuskripts zu erwägen.
Der Termin für die kommende Herbstschule kann jetzt vermerkt werden. Nähere Informationen werden bald zur Verfügung gestellt.
Von dieser Tagung liegt das vollständige Programm inzwischen fest. Die Proceedings stehen außerdem bereits elektronisch zur Verfügung. Eine Durchsicht der Beiträge bestätigt, daß es den Organisatoren gelungen ist, hochwertige Beiträge aus allen Teilen dieses interdisziplinären Forschungsgebietes zusammenzutragen.
Announcement & Call for Papers Announcing a new journal in cognitive science: C S Q COGNITIVE SCIENCE QUARTERLY An International Journal of Basic and Applied Research The Cognitive Science Quarterly (CSQ) will publish original work in cognitive science, including basic as well as applied research and spanning the whole field of - empirical analysis (for example, experiments in psychology and neurobiology), - formal theory and analysis (as used in logic, linguistics, philosophy, etc.), - computational synthesis (mechanisms and implemented models, employing symbol structures, neural networks, or other means of modelling), and - applications of cognitive science (in industry, education, and other domains). Special emphasis will be given, however, to articles that attempt an integration of methodologies and disciplines. Articles from the traditional disciplines are also welcome if they are relevant to cognitive science in general, or have implications that transcend disciplinary boundaries. The bottom line is that CSQ wants to publish original work of relevance to cognitive science as a whole. Further information will be found on the journal's Web page, which for the time being is located at the following address: http://www.iig.uni-freiburg.de/cognition/csq/[Zurück zur Übersicht]
UNIVERSITÄT TRIER Fachbereich II: Sprach- und Literaturwissenschaften http://www.ldv.uni-trier.de:8080[Zurück zur Übersicht]Am Lehrstuhl für Computerlinguistik (Prof. Dr. B. Rieger) im Fach Linguistische Datenverarbeitung sind zum 1. Juli 1999 zwei halbe Stellen als wissenschaftliche MitarbeiterInnen (1/2 BAT IIa) zur wissenschaftlichen Weiterqualifikation befristet - zunächst auf 3 Jahre - zu besetzen. Die Möglichkeit einer Verlängerung besteht.
Zu den Dienstaufgaben gehört die Mitarbeit in den Projekten 'Fuzzy Modellierung linguistischer Phänomene' und 'Computersemiotik' sowie die Durchführung von Lehrveranstaltungen im Grundstudium der LDV im Umfang von je 4 Semesterwochenstunden vornehmlich aus dem Bereich der praktischen Informatik.
Bei den BewerberInnen werden fundierte informatische/mathematische Kenntnisse vorausgesetzt. Erwartet wird die Fähigkeit und Bereitschaft zur Teamarbeit sowie - bei Fachfremdheit - die Bereitschaft und das Interesse, sich in computerlinguistische Problem- und Fragestellungen einzuarbeiten. Vertrautheit mit Techniken und Verfahren der unscharfen (fuzzy) Modellierung (Soft Computing) wären von Vorteil. Einstellungsvoraussetzungen sind ein abgeschlossenes Hochschulstudium einschlägiger Fachrichtung (Sprach-wissenschaft, Computerlinguistik, Informatik, Mathematik, etc.) sowie die gebotene Möglichkeit zur wissenschaftlichen Weiterqualifikation (Promotion) im Rahmen der Projektmitarbeit wahrzunehmen.
Schwerbehinderte werden bei sonst gleicher Eignung bevorzugt berücksichtigt. Da die Universität bestrebt ist, den Frauenanteil ihres wissenschaftlichen Personals zu erhöhen, sind Bewerbungen qualifizierter Wissenschaftlerinnen besonders willkommen.
Bewerbungen mit den üblichen Unterlagen (Lebenslauf, Zeugnisse, evtl. Liste bisheriger Veröffentlichungen, evtl. Lehrveranstaltungen) sind bis zum 31. Mai 1999 zu richten an: Prof. Dr. Burghard Rieger Dekanat des Fachbereichs II Universität Trier 54286 TRIER
HERBSTSCHULE ZUR KOGNITIONSWISSENSCHAFT 1999 Erste Ankündigung Die Herbstschule zur Kognitionswissenschaft wird in diesem Jahr wieder in Saarbrücken stattfinden, und zwar vom 11. bis zum 15. Oktober 1999. Wie immer wird es drei Abendvorträge und einen Kollegiatentag geben. Eine entsprechende WWW-Seite soll in Kürze unter der folgenden Adresse eingerichtet werden: http://ps-www.dfki.uni-sb.de/gk/kog/herbstschule.html Die Kontaktadresse lautet: Dr. Eva Wolf Koordinatorin Graduiertenkolleg Kognitionswissenschaft AE Prof. Tack Universitaet des Saarlandes E-Mail: wolf@cops.uni-sb.de Tel. 0681/302-3038 od. -3338[Zurück zur Übersicht]
COGSCI99 TUTORIALS The Twenty First Annual Meeting of the Cognitive Science Society will take place on August 19-21, 1999 at Simon Fraser University in Vancouver, B.C. The day before the conference, there will be an open workshop on teaching cognitive science and a tutorial programme. This year there are four tutorials on cognitive architectures, including Soar, ACT-R, Cogent, and PDP++. These tutorials are generally designed to introduce architectures to potential users. These tutorials do not teach the architectures completely, but provide enough background to understand models written in them and usually provide enough information for modellers to judge if the architecture is right for their problem. The web site will be up shortly; we estimate that the price will be about US$ 50 for the If have people who have been waiting to take any of these tutorials, now's their chance. More information on the conference is available at http://www.sfu.ca/cogsci99/main.HTM.[Zurück zur Übersicht]
TUTORIAL PROGRAM AND THE DOCTORAL COLLOQUIUM OF COSIT'99. Cosit Tutorial Sessions 25 August 1999 T1 (9:00-12:30) Tom Hewett: Cognitive Factors in Design: Basic Phenomena in Human Memory and Problem Solving. Description: One aspect of the overall goal for this tutorial is to help develop an approximate, intuitive feel for human memory and problem solving processes which will serve as a context for use in designing information systems and supporting decision making in spatial and other tasks. Another aspect is to develop that understanding in a context which illustrates some applications to HCI design and which facilitates further learning or teaching. Biographical Sketch Tom Hewett is Professor of Psychology at Drexel University where he teaches courses on Cognitive Psychology, Psychology of Human Computer Interaction, and Problem Solving and Creativity. He has offered variants of this tutorial to hundreds of interface designers at both conferences and in-house training sessions. He is a published courseware author, has worked on the development and evaluation of several projects, and is currently working with a group of computer scientists who are developing a Scientific Problem Solving Environment which integrates symbolic and numeric computing. Dr. Hewett chaired the ACM SIGCHI Curriculum Development Group which developed recommendations for undergraduate curricula and courses for HCI and was one of the general co-chairs for the CHI '94 conference held in Boston, MA, USA. T2 (9:00-12:30) Ivo Duentsch: Relation algebras and their applications in spatial reasoning Description: Recently, composition based reasoning with binary relations has been of interest to the QSR community and the expressive power, consistency and complexity of relational reasoning has become an object of study. It has been known for some time, that the expressiveness of reasoning with basic operations on binary relations is equal to the expressive power of the three variable fragment of first order logic (see Tarski/Givant, 1987, and the references therein. Thus, it seems worthwhile to use methods of relation algebras, initiated by Tarski (1941), to study part of and contact relations in their own right, and then explore their expressive power with respect to various spatial domains. In this tutorial, we present the basic theory and main results of relation algebras, and present their expressive power of part of and contact relations on well known spatial domains. Ivo Düntsch School of Information and Software Engineering, Faculty of Informatics, University of Ulster Ph: (+44)(0) 1232 368976 http://www.infj.ulst.ac.uk/staff/I.Duentsch T3 (14:00-17:30) Daniel R. Montello: Errors in Human Spatial Knowledge: Empirical and Analytic Approaches Description: In this tutorial, we will discuss the study of errors in spatial knowledge in larger-scale spaces, places and environments such as rooms, buildings, campuses, neighborhoods, cities, landscapes, and regions. Different types of spatial knowledge may be metric, nonmetric, or fuzzy metric. Various meanings of error will be considered, but the focus will be on differences between estimated and actual ("objectively correct") spatial relations. We will go over methods for the empirical study of spatial error, including their strengths and limitations. Several issues involved in the analysis and interpretation of spatial cognitive data will be discussed, including distinctions between absolute, constant, and variable error; within-subject vs. between-subject aggregation; special aspects of directional and distance estimates; and the use of multidimensional scaling (MDS). Some common patterns of errors in the scientific literature will be presented. Attendees will perform some demonstration exercises during the tutorial. Biographical Sketch: Daniel R. Montello is Associate Professor in the Department of Geography, and Affiliated Faculty in the Department of Psychology, at the University of California, Santa Barbara. He has a Ph.D. in Psychology from Arizona State University and was a Postdoctoral Affiliate at the Institute of Child Development, University of Minnesota. His research interests are in the areas of spatial perception, cognition, and behavior; cognitive issues in cartography and GIS; spatial aspects of social behavior; and environmental psychology and behavioral geography. He may be reached at: montello@geog.ucsb.edu T4 (14:00-17:30) Thomas Roefer: Cognitive Robotics Description: During the recent years, a new range of application has appeared for robots: the so-called "Service Robotics". Service robots are artificial autonomous mobile systems that work in the immediate vicinity of human beings. They, e.g., deliver mail in an office building, transport food in a hospital, or guide persons through a museum. In contrast to robot arms in factories, this new kind of robot has to work in places not specially designed for it, i.e. it has to navigate in a dynamic, partially unknown environment. Therefore, it needs sensors to perceive its surroundings, and it must accumulate the readings of these sensors to a - maybe only local - model of the world to be able to react in an appropriate way. This link from perception to action is the major topic in the research field of "Cognitive Robotics". The tutorial will try to give a rough survey about this area, and it will attempt to arouse interest for further studies, i.e. to work with autonomous robots. Mainly, it will focus on navigation. Robot navigation consists of two basic tasks: A robot has to determine its current position (self-localization), and it must be able to perform at least one step towards the goal location (perform an action). The combination of both generates a robot's "behavior". As some navigation approaches in cognitive robotics are inspired biologically or psychologically, the tutorial will give some brief examples of navigation techniques of natural systems. An important means for self-localization and planning a way to the goal are maps - either metrical or topological. It will be shown how maps can be learned, and how they are used in robot navigation. Dr. Thomas Roefer Bremer Institut fuer Sichere Systeme, Fachbereich 3 - Mathematik und Informatik, Universitaet Bremen, Postfach 330 440, 28334 Bremen, Germany =================================================================== C O S I T '9 9 Conference On Spatial Information Theory www.informatik.uni-hamburg.de/WSV/cosit99 Stade, near Hamburg, Germany 25-29 August 1999 DOCTORAL COLLOQUIUM Sunday, 29 August 1999 Moderated by: Sabine Timpf (timpf@geoinfo.tuwien.ac.at) and Mark Gahegan (mark@geog.psu.edu) The Doctoral Colloquium at COSIT is an opportunity for Ph.D. students to interact with faculty and students from other institutions. The goal is to share insights on how to do a Ph.D. in an interdisciplinary field. Each participant will briefly present his or her work, both in writing (on a single page) and orally (in 10 minutes). The presentations must address the following four points: research question, motivation, expected results, research method. The written presentations are due with the application for the Colloquium. The oral presentations at the Colloquium will be followed by a discussion among all participants. Experienced faculty will provide advice on issues such as how to pick and refine research questions, how to gather and publish research results, how to get support in the process etc. The emphasis is on methodological aspects rather than on the content of the participants' research. To apply for participation at the Doctoral Colloquium, please send a one-page description of your Ph.D. research question, background, goal, and method to cosit99@informatik.uni-hamburg.de The accepted descriptions will be published on the official COSIT'99 WWW site. Deadline for Colloquium application: 31 May 1999. Applicants to the Colloquium will be notified by the end of June 1999. ====================================================================== COSIT '99 EMAIL REGISTRATION FORM COSIT '99 (Conference on Spatial Information Theory) 25-29 August 1999, Stade / near Hamburg, Germany Please return to: Christian Freksa, FB Informatik, Universitaet Hamburg, Vogt-Koelln-Str. 30, D-22527 Hamburg, Germany cosit99@informatik.uni-hamburg.de FAX: +49-40-42883-2385 Last Name: ___________________________________________ Given Name: ___________________________________________ Affiliation: ___________________________________________ Address: ___________________________________________ Country: ___________________________________________ Email: ___________________________________________ FAX: ___________________________________________ Phone: ___________________________________________ Do you have any special needs? ___________________________ Banquet Choice (Friday Aug 27): ___ Non-Vegetarian ___ Vegetarian REGISTRATION Conference registration fees cover participation at the conference, a copy of the conference proceedings, lunch during the conference, banquet, and social events. Tutorials 25 Aug 1999 Morning sessions (T1 & T2 in parallel): ___T1: Tom Hewett: EUR 70 Cognitive Factors in Design (student: EUR 30) EUR____ ___T2: Ivo Duentsch: EUR 70 Relation Algebras and their (student: EUR 30) EUR____ application to spatial reasoning Afternoon sessions (T3 & T4 in parallel): ___T3: Dan Montello: EUR 70 Errors in human spatial (student: EUR 30) EUR____ knowledge: empirical and analytic approaches ___T4: Thomas Roefer: EUR 70 Cognitive Robotics (student: EUR 30) EUR____ Conference Program: Plenary Sessions and Excursion ___ Full registration EUR 190 EUR____ ___ Student registration (full time students only) EUR 90 EUR____ ___ Late Fee (after 31 May 1999) EUR 40 EUR____ ___ Doctoral Colloquium (29 August 1999 - no extra fee) ___ Credit Card Surcharge EUR 10 EUR____ TOTAL: EUR____ ___ Check here if you have arranged accommodation with Stader Hof (see below) PAYMENT ___ by bank transfer to Account: 1078794607 Swift Code: HASPDEHHXXX Bank Code: 20050550 Bank: Haspa Code: Cosit ___ by enclosing an Eurocheque payable to Cosit'99 c/o C. Freksa ___ by Master Card or Visa Card Holder ________________________________ Credit Card Number ________________________________ Expiration date ___/___ (Electronic transmission of data at your own risk!) You can register through.... email: cosit99@informatik.uni-hamburg.de internet: http://www.informatik.uni-hamburg.de/WSV/cosit99 FAX: +49-40-42883-2385 snail mail: address given below HOUSING The conference will be held at the Stadeum in the 1000 year old city of Stade, Germany, near the outlet of the Elbe river into the North Sea, 30km west of Hamburg. Accommodation will be available in the Parkhotel Stader Hof adjacent to the conference center at a rate of EUR 60-70 / single or EUR 42 / double per person and night (includes a large breakfast buffet). All rooms of the hotel have been reserved for COSIT '99 until 28 June 1999. Additional accommodation is available nearby. There is ample opportunity for outdoor activities, including hiking, biking, sailing, tennis. There will be also an excursion planned to a grand nature resort area at the Elbe outlet, during the conference. For reservations and further information on housing, please contact Stader Hof directly at: Parkhotel Stader Hof Schiffertorstraße 8 D-21682 Stade, Germany Phone: +49-4141-499-0 FAX: +49-4141-499-100 http://www.parkhotel.city-map.de and mention that you will be attending COSIT'99. Housing nearest the conference venue will be assigned on a first come - first serve basis. TRANSPORTATION Participants arriving by air should fly to Hamburg International Airport. Stade can be easily reached from Hamburg (airport or train station) by Elbe-City-Jet (scenic ferry ride) or by train, bus, or car. Check out our conference homepage for more information on how to reach Stade. ADDITIONAL INFORMATION For up-to-date information, please check out our conference homepage at http://www.informatik.uni-hamburg.de/WSV/cosit99 Address all questions or correspondence to: Christian Freksa, Fachbereich Informatik, Universitaet Hamburg Vogt-Koelln Str. 30, D-22527 Hamburg, Germany cosit99@informatik.uni-hamburg.de Fax: +49-40-42883-2385 Phone: +49-40-42883-2416[Zurück zur Übersicht]
YOU ARE CORDIALLY INVITED TO PARTICIPATE IN UM99 7th International Conference on User Modeling June 20 - 24, 1999 Banff Centre, Banff, Canada http://www.cs.usask.ca/UM99 User modeling has been found to enhance the effectiveness and/or usability of software systems in a wide variety of situations. A system that constructs and consults user models can adapt diverse aspects of its performance to individual users. Techniques for user modeling have been developed and evaluated by researchers in a number of fields, including artificial intelligence, education, psychology, linguistics, human-computer interaction, and information science. The 7th International Conferences on User Modeling, UM99 will provide a forum in which academic and industrial researchers from all of these fields can exchange their complementary insights on user modeling issues. The size and format of the meetings support intensive discussion, which often continues long after the conference has ended. Some of the HIGHLIGHTS of UM99 are: Two pre-conference TUTORIALS on Sunday, 20 June: -- Anthony Jameson: User Adaptive Systems: An Integrative Overview -- David Chin: Evaluating the Effectiveness of User Models by Experiments INVITED SPEAKERS: -- Alan Biermann (Duke University, USA) -- Gerhard Weber (University of Education, Freiburg, Germany) -- Gerhard Fischer (University of Boulder, Colorado, USA) -- Pat Langely (Institute for the Study of Learning and Expertise, Palo Alto, California, USA) We received 103 submissions. The competition was intense, with only 27 of the papers (26%) being accepted as full papers. The BEST PAPER award nominees are: -- Zukerman, Albrecht and Nicholson: Predicting Users' Requests on the WWW -- Encarnacao and Stoev: An Application-Independent Intelligent User Support System Exploiting Action-Sequence Based on User Modeling -- Petrelli, De Angeli and Convertino: A User Centered Approach to User Modeling -- Berthold and Jameson: Interpreting Symptoms of Cognitive Load in Speech Input -- Winter and McCalla: The Emergence of Student Models from an Analysis of Ethical Decision Making in a Scenario-Based Learning Environment To allow more authors present their promising ideas, the program of UM99 will provide for: -- Eleven SHORT PAPER presentations -- Twenty POSTERS. -- DEMOnStrations of software. UM99 will feature also: -- a Doctoral Consortium where 8 Ph.D. students will have the chance to present their work. -- Four post-conference WORKSHOPS: Workshop 1: Machine Learning for User Modeling Workshop 2: Standards for Learner Modeling Workshop 3: Attitude, Personality and Emotions in User-Adapted Interaction Workshop 4: Second Workshop on Adaptive Systems and User Modeling on the WWW The preliminary program of UM99 is available at: http://www.cs.usask.ca/UM99/prog.shtml The REGISTRATION FORM is available at: http://www.cs.usask.ca/UM99/reg.shtml Banff in June is one of the World's most desired travel destinations. So, please, MAKE YOUR TRAVEL PLANS EARLY! Detailed travel information is available at http://www.cs.usask.ca/UM99/get-there.shtml We are looking forward to welcoming you in Banff! JJJ Judy Kay Jim Greer Julita Vassileva[Zurück zur Übersicht]
+-------------------------------------------------------+ | AMLaP-99 C A L L F O R P A P E R S AMLaP-99 | | | | Architectures and Mechanisms for Language Processing | | | | EDINBURGH, Scotland, 23-25 September 1999 | +-------------------------------------------------------+ * * * FIRST CALL FOR PAPERS * * * * Special Session * * Formulation Processes in Language Production * This is the first call for submissions to the 5th conference on Architectures and Mechanisms for Language Processing, to be held in Edinburgh from the September 23rd-25th 1999. The aim of the conference is to bring together psychological, computational, and theoretical perspectives on the cognitive mechanisms which underlie any aspect of human language processing. Submissions which integrate experimental evidence with formal or computational models of psychological processes are especially encouraged. This year there will be a special session on Formulation Processes in Language Production, to which interested researchers are cordially invited to submit. SUBMISSION: The deadline for the submission of abstracts of both spoken and poster presentations is 18 June 1999. Abstracts should be no longer than 400 words long (excluding references), and should be in plain ASCII text. * At the top of the abstract, please include authors' names, affiliations, and email addresses * please leave several blank lines before indicating whether the abstract is for consideration as a PAPER or as a POSTER, and giving the title. Abstracts rejected as papers will automatically be considered as posters unless explicit instructions to the contrary are given. Abstracts should be submitted by email to "amlap99@cogsci.ed.ac.uk". The subject of the message should be "abstract submission". Notifications of acceptance will be sent in mid-July. REGISTRATION: Reigistration and accommodation details will appear on the AMLaP-99 website at http://www.cogsci.ed.ac.uk/~amlap99/ as soon as they are finalised. There will be a discount for early registration, for which the deadline will be 15 August 1999. +-------------------------------------------------------+ | Cttee: Holly Branigan,Martin Corley,Martin Pickering | | amlap99@cogsci.ed.ac.uk | | http://www.cogsci.ed.ac.uk/~amlap99/ | +-------------------------------------------------------+[Zurück zur Übersicht]
DISKUSSIONSFORUM UND FRAGEBOGEN DER AUSBILDUNGSKOMMISSION Sehr geehrte Mitglieder der Gesellschaft fuer Kognitionswissenschaft, mit dem Ziel der gemeinsamen Diskussion und Entwicklung von Vorstellungen zur Gestaltung von Ausbildung in Kognitionswissenschaft, wurde auf den WWW-Seiten der Gesellschaft ein Diskussionsforum eingerichtet. Das Forum ist über die Hauptseite der Gesellschaft erreichbar. Die Ausbildungskommission der Gesellschaft wuerde sich freuen, wenn sich moeglichst viele Mitglieder rege an einer Diskussion beteiligen wuerden. Es ist vorgesehen, dass Christoph Hoelscher und Rolf Ploetzner von Zeit zu Zeit die verschiedenen Beitraege zusammenfassen, Fragen herausstellen und Vorschlaege fuer ein Ordnen der geausserten Ideen unterbreiten. Darueber hinaus wurde ein Fragebogen entwickelt, um einen besseren Ueberblick vorhandener und geplanter nationaler und internationaler Ausbildungsangebote in Kognitionswissenschaft zu erhalten. Die Ausbildungskommission bittet Sie, sich einige Minuten Zeit zu nehmen, um den Fragebogen auszufuellen. Eine ASCII-Fassung des Fragebogens finden Sie unten gefuegt. Eine HTML-Fassung steht auf den WWW-Seiten der Gesellschaft unter folgender URL zur Verfuegung: http://cogweb.iig.uni-freiburg.de/gkw/befragung/index.html Mit besten Gruessen Die Ausbildungskommission *************************************************************** Fragebogen zur Ausbildung im Fach Kognitionswissenschaft *************************************************************** Ziel des Fragebogens ******************** Dieser kurze Fragebogen wurde von der Ausbildungskommission der Gesellschaft fuer Kognitionswissenschaft verfasst. Mit dem Fragebogen werden die folgenden drei Ziele verfolgt: 1. Bereits vorliegende Informationen zur Ausbildung im Fach Kognitionswissenschaft sollen vervollstaendigt werden (vergleiche hierzu die folgende WWW-Seite der Gesellschaft: http://cogweb.iig.uni-freiburg.de/gkw/ausbildung/ 2. In Planung befindliche Vorhaben zur Ausbildung im Fach Kogni- tionswissenschaft sollen erfasst werden. 3. Erfahrungen, Meinungen und Wuensche zur Ausbildung im Fach Kognitionswissenschaft sollen gesammelt und von der Kommission als weitere Arbeitsgrundlage aufbereitet werden. *************************************************************** Moegliche Formen der Bearbeitung des Fragebogens ************************************************ Wir moechten Sie bitten sich fuer die Bearbeitung dieses Frage- bogens einige Minuten Zeit zu nehmen. Sie koennen den ausge- fuellten Fragebogen entweder - mit E-Mail (hoelsch@cognition.iig.uni-freiburg.de), - mit Fax (0761/203-4938) oder - mit der Post (Christoph Hoelscher Institut fuer Informatik und Gesellschaft Abteilung Kognitionswissenschaft Universitaet Freiburg 79085 Freiburg) an uns zurueckgeben. Eine WWW-Fassung des Fragebogens steht unter der URL http://cogweb.iig.uni-freiburg.de/gkw/fragebogen/ zur Verfuegung. Darueber hinaus wurde auf den WWW-Seiten der Gesellschaft fuer Kognitionswissenschaft ein Diskussionsforum zu Fragen der Ausbildung im Fach Kognitionswissenschaft unter folgender URL eingerichtet: http://www.cs.uni-sb.de/GKognitionswissenschaft/Ausbildung/ *************************************************************** Bereits realisierte Studiengaenge ********************************* 1. Sind an Ihrer Hochschule bereits Formen der Ausbildung im Fach Kognitionswissenschaft realisiert worden? (Zwischen den Klammern ein "x" einfuegen!) [] in Form eines grundstaendigen Studiengangs, [] im Rahmen eines Nebenfachs/Nachbarfachs/Zusatzfachs, [] im Rahmen eines Wahlfaches innerhalb eines anderen Studien- ganges oder [] in Form eines Promotionsstudienganges. 2. Welche Informationen liegen zu diesen Formen der Ausbildung vor? Hochschule: -> Name des Studienganges/Faches: -> Elektronisch abrufbare Informationsmaterialien: -> -> -> Falls Ihnen schriftliche Informationsmaterialien vorliegen, die ueber die elektronisch abrufbaren hinaus gehen, bitten wir Sie, uns diese zur Verfuegung zu stellen und an die oben angegebene Adresse zu senden. Moeglicher Ansprechpartner/Ansprechpartnerin: -> -> Gegebenenfalls E-Mail der Ansprechpartner/Ansprechpartnerin: -> -> Gegebenenfalls Telefon der Ansprechpartner/Ansprechpartnerin: -> -> *************************************************************** In Planung befindliche Studiengaenge ************************************ 3. Sind an Ihrer Hochschule Formen der Ausbildung im Fach Kognitionswissenschaft geplant? [] in Form eines grundstaendigen Studiengangs, [] im Rahmen eines Nebenfachs/Nachbarfachs/Zusatzfachs, [] im Rahmen eines Wahlfaches innerhalb eines anderen Studienganges oder [] in Form eines Promotionsstudienganges. 4. Bis wann sollen diese Ausbildungsangebote realisiert werden? -> 5. Welche Informationen liegen zu diesen Planungen vor? Hochschule: -> Name des Studienganges/Faches: -> Elektronisch abrufbare Informationsmaterialien: -> -> -> Falls Ihnen schriftliche Informationsmaterialien vorliegen, die ueber die elektronisch abrufbaren hinaus gehen, bitten wir Sie, uns diese zur Verfuegung zu stellen und an die oben angegebene Adresse zu senden. Moeglicher Ansprechpartner/Ansprechpartnerin: -> -> Gegebenenfalls E-Mail der Ansprechpartner/Ansprechpartnerin: -> -> Gegebenenfalls Telefon der Ansprechpartner/Ansprechpartnerin: -> -> *************************************************************** Erfahrungen, Vorstellungen und Wuensche *************************************** Fuer die Beantwortung der folgenden Fragen ist die Nennung von Stichworten ausreichend. 6. Auf welche zentralen Schwierigkeiten ist man bei der Etablierung eines kognitionswissenschaftlichen Ausbildungs- ganges an Ihrer Hochschule gestossen? -> -> -> -> -> 7. Welche Massnahmen koennten Ihrer Meinung nach geeignet sein, diese Schwierigkeiten in Zukunft zu ueberwinden oder vergleichbare Schwierigkeiten an anderer Stelle zu vermeiden? -> -> -> -> -> 8. Welche Aspekte muessten Ihrer Meinung nach bei der Etablierung kognitionswissenschaftlicher Ausbildung auf jeden Fall Beruecksichtigung finden? -> -> -> -> -> Falls elektronisch abrufbare Informationsmaterialien zu Ihren Erfahrungen und Vorstellungen vorliegen, bitten wir Sie, uns diese - soweit moeglich - zur Verfuegung zu stellen: -> -> -> -> Falls Ihnen schriftliche Informationsmaterialien vorliegen, die ueber die elektronisch abrufbaren hinaus gehen, bitten wir Sie, uns diese zur Verfuegung zu stellen und an die oben angegebene Adresse zu senden. *************************************************************** Bereitschaft zur Mitarbeit ************************** 9. Waeren sie bereit sich gelegentlich an der Diskussion zur Gestaltung der Ausbildung im Fach Kognitionswissenschaft zu beteiligen? [] Ja [] Nein [] Vielleicht, ich ueberlege es mir noch Falls Sie Interesse haben, moechten wir Sie auf das Diskus- sionsforum hinweisen, das im naechsten Abschnitt beschrieben ist. 10. Waeren sie bereit sich als weiteres Mitglied der Ausbildungs- kommission regelmaessig an der Diskussion zur Gestaltung der Ausbildung im Fach Kognitionswissenschaft zu beteiligen? [] Ja [] Nein *************************************************************** Angaben zur Person ****************** Um uns eventuelle Rueckfragen zu ermoeglichen, moechten wir Sie bitten uns Ihren Namen und Ihre Adresse sowie E-Mail-Adresse mitzuteilen: Name: -> Adresse: -> -> E-Mail: -> *************************************************************** Diskussionsforum **************** Auf den WWW-Seiten der Gesellschaft fuer Kognitionswissenschaft wurde ein Diskussionsforum zu Fragen der Ausbildung im Fach Kognitionswissenschaft eingerichtet. Das Diskussionsforum ist unter folgender URL erreichbar: http://www.cs.uni-sb.de/GKognitionswissenschaft/Ausbildung/ Das Forum soll den Mitgliedern der Gesellschaft fuer Kognitions- wissenschaft Gelegenheit geben, sich ueber Fragen zur Ausbildung im Fach Kognitonswissenschaft auszutauschen. Darueber hinaus sollen die in das Diskussionsforum eingebrachten Informationen, Erfahrun gen, Meinungen und Wuensche eine Grundlage fuer die weitere Arbeit der Ausbildungskommission bilden. Wir moechten Sie herzlich dazu einladen, sich an der Diskussion in diesem Forum zu beteiligen. Dazu koennen Sie unter der oben ge- nannten URL eigene Diskussionsbeitraege in das Forum einbringen und sich dabei gegebenenfalls auf Diskussionsbeitraege anderer Mitglieder beziehen. Schauen Sie mal in das Diskussionsforum rein! *************************************************************** Wir bedanken uns im Namen der Ausbildungskommission fuer das Bearbeiten dieses Fragebogens Christoph Hoelscher & Rolf Ploetzner ***************************************************************[Zurück zur Übersicht]